Hoofdstuk 3 In het boek Social Selling met LinkedIn, onderscheiden wij in de DMU deze rollen

 

In het boek Social Selling met LinkedIn, onderscheiden wij in de DMU globale rollen. Deze lopen veelal in elkaar over maar zijn van invloed op de persona.

FAQ

Vraag:

Wat zijn rollen binnen een Decision Making Unit (DMU)?

Antwoord:

  • De Initiator is de persoon (of afdeling) die op zoek is naar een oplossing voor een geconstateerd probleem en kan ook een van de onderstaande rollen hebben in het koopproces.
  • Beïnvloeders (influencers) van de aankoop of het uiteindelijk gebruik van het product of de dienst: Dit zijn medewerkers, adviseurs of (management) afdelingen die iets te zeggen hebben over het te nemen besluit en stellen eventuele randvoorwaarden. Op LinkedIn zijn ze te herkennen als onderdeel van een (management)team.
  • Beïnvloeders kunnen engaget connecties zijn in uw bestaande netwerk of Gebruikers.
  • Portier (gatekeeper): een centrale en coördinerende rol in de aanloop naar het nemen van een beslissing. Hij of zij kan de beslisser en/of koper assisteren en zorgt voor de uitwisseling van informatie tussen personen en afdelen. Het is raadzaam om de gatekeeper te verzoeken geïntroduceerd te worden bij de beslisser of koper.
  • Beslisser (decision maker): dit is de persoon met de hoogste verantwoordelijkheid die de uiteindelijke knoop doorhakt. Probeer op LinkedIn deze persoon te betrekken bij een (digitaal) event of webinar. Voorzie deze beslissers van relevante cases in de vorm van bijvoorbeeld whitepapers of case studies.
    Koper (buyer): dit is de persoon die verantwoordelijk is voor de contacten met leveranciers en is verantwoordelijk voor de formele afhandeling van de aankoop of opdracht, zoals het ondertekenen van het contract. De invloed van deze rol binnen de DMU verschilt per organisatie.
  • Tot slot hebben de Gebruikers (users) dagelijks te maken met de ingekochte producten of diensten en kunnen zij verschillende rollen hebben binnen de besluitvorming en het uittesten.

 

 

 

Begin 2021 met het Social Selling met LinkedIn boek!

Social medie platform LinkedIn is in een periode van thuiswerken meer dan zomaar een digitaal netwerk. LinkedIn – met ruim 700 miljoen gebruikers wereldwijd – heeft in 2020 op hoog tempo een aantal nieuwe features uitgerold die het leven van een digitaal klantmanager, maar ook persoonlijk ‘social seller’ vergemakkelijken. 

Over het boek Social Selling met LinkedIn

Het kleurrijke boek kent een logische opbouw maar vooral handige tips die direct toepasbaar zijn door de handige stappenplannen. De rode draad in het boek is de beoogde klantreis. Van interesse tot lead, van relatie tot ambassadeur.

Bestellen kan hier!

Inhoudsopgave

  1. Social selling methodiek
  2. LinkedIn en de klantreis
  3. Professionele zichtbaarheid
  4. Contentmarketing en vindbaarheid
  5. Engagement
  6. Stories, Open for Business en meer features
  7. Leadgeneratie en adverteren

 

Over de auteur

Auteur Patrick Petersen RDM MA MSc is spreker, docent, trainer, coach, besteller auteur en ondernemer. Petersen is vooral bekend van zijn Handboek Online Marketing en het zeer succesvolle Handboek Social Media Marketing.